باغبانی

کشاورزی و باغبانی

باغبانی

کشاورزی و باغبانی

سبزیجات

     کشت چای
 
 
یافته‌های محققان ایرانی نشان داد: عصاره  چای سبز می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی در محصولات آرایشی جایگزین آنتی‌اکسیدانهای تجاری متداول که عوارضی در پی دارند، استفاده شود.
    یافته‌های تحقیق دکتر کتایون مرتضی سمنانی، دکتر مجید سعیدی، دانشیاران دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دکتر زهرا نوزادی، داروساز در مقایسه فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره چای سبز با آنتی اکسیدان‌های تجاری در کرم هیدروکینون 2 درصد نشان می‌دهد:
   عصاره چای سبز در مقایسه با سدیم متا بی‌سولفیت و BHT اثر آنتی اکسیدانی بیشتری داشته و با توجه به ویژگیهای این عصاره در محافظت پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش و کاربرد این گیاه به صورت موضعی که از گذشته برای برطرف کردن تورم به کار می‌رفته است می‌توان به این گیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در فرآورده‌های آرایشی بیش از پیش توجه کرد.
   با توجه به عوارض مختلف گزارش شده از آنتی اکسیدان‌های تجاری، در سالهای اخیر، ‌تحقیقات بر روی دستیابی به آنتی اکسیدان‌های سالم‌تر و موثرتر از منابع طبیعی متمرکز شده است.
|+| نوشته شده توسط انجمن علمی گروه باغبانی در سه شنبه 27 فروردین1387 و ساعت 22:3  
 آویشن
     آویشن یک درختچه کوتاه خاکستری که ارتفاعش به 10 تا 30 سانتیمتر می رسد و به صورت خودرو و در تمام مناطق گرم وآفتابی می روید (در مناطق کوهستانی لابلای سنگها فرو می رود ) همچنین در بسیاری از باغها نیز کاشته می شود .
    ساقه اش چوبی و پر شاخه و باریک و مستقیم است. برگهایش حاشیه تاب خورده و سطح زیرین پرزدار دارند و نوک تیزند . گلها که زیر برگهای بزرگتر جمع می شوند ریز و صورتی و سفید یا بنفش اند.گلها یش در اواخر بهار تا اوایل پاییز باز می شوند.
   می توان از سرشاخه های گلدار و برگ توصیه میشود که گل و برگ ها در زمانی که گیاه از حیث ماده فعالش غنی تر از همیشه است یعنی در آغاز گل آوری چیده شود و می توان از خواص آن به ضد تشنج بودن آن اشاره کرد. موارد مصرف: سرگیجه ومیگرن و اضطراب دم کرده حدود 10 عدد ساقه آویشن را با برگ در یک لیتر آب جوش بریزید.یک فنجان از این دم کرده را پس از هر وعده غذا بنوشید بهتر است با عسل شیرین صرف شود.
 ترب

     ترب گیاهی است یکساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر می رسد . برگهای آن پهن ، ناصاف ، کرک دردو با بریدگیهای نامنظم می باشد . گلهای آن برنگ سفید ، زرد روشن ، آبی روشن و بنفش است که درانتهای شاخه ظاهر می شود .

بطور کلی دو نوع ترب وجود دارد :

1- ترب سیاه که معمولا در پائیز برداشت می شود .

2-تربچه که به رنگهای مختلف قرمز و وصورتی و بصورت های دراز و گرد وجود دارد .


   
 گوجه فرنگی

      گوجه فرنگی به علت دارا بودن ویتامین های A،B ،C ،K و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن در تامین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفا می کند. گوجه فرنگی، بدن را در برابر امراض و بیماری های عفونی حفظ کرده و مصرف آن نیرو و نشاط می بخشد. پوست و دانه های آن نیز به هضم غذا کمک کرده و روده ها را پاک می کند. آب گوجه فرنگی ادرار آور و مفید است. برای تمیز کردن خون باید از آب گوجه فرنگی و کرفس به نسبت مساوی و به مقدار ۳ فنجان در روز، قبل از غذا و به مدت ۳ هفته استفاده کرد. گوجه فرنگی هضم مواد نشاسته ای را آسان می کند. به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات پخته مصرف می کنند.


 شلغم
        شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی اش ارزنده است ، بلکه از نظر سایر ویژگی های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره ی سبزی های مهم شمرده می شود .

علاوه بر پیاز ، سبزی های لیفی ( گیاهان سبز ) نیز ، عوامل عمده ی پیشگیری از سرطان به شمار می آیند ، زیرا آنها همانند کلم پیچ و سایر گیاهان چلیپایی ( یک گروه از گیاهان )، از موادی برخوردارند که رشد سرطان را در جانوران متوقف می سازند . همچنین شلغم روغنی ( منداب ) که شلغمی بزرگ و زردرنگ است ، دارای مواد ضد سرطانی است .

یکی از این مواد ضد سرطان که در شلغم وجود دارد، « گلوکوسینولیت ها » نام دارند.

سبزی های شلغمی از قبیل کلم برگی و اسفناج ، جزء این گیاهان سبز و پر برگ اند و مشاهده شده ، در بین جمعیتی که این سبزی ها جزء بیشترین مواد غذایی مورد مصرفشان است ، میزان ابتلای آنان به انواع سرطان ها به ویژه سرطان ریه کم بوده است .


 
 کاهو

    دارای طبیعت سرد وحاوی پروتئین وقند وکلسیم وفسفر وپتاسیم ومنیزیم و ویتامین های آ و ب و ث است . کاهو برای دفع یبوست مزاج ، دفع صفرا و درمان یرقان و افزایش حجم ادرار وخون قاعدگی وتسکین سوزش مجرای ادرار وتصفیه خون ورفع عطش وسر درد وزکام مفید است .


 کرفس

    گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا  60 سانتی متر که ساقه ای منشعب دارد .

 قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است .

در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان ، خوی و بند عباس می روید.


 نعناع

     نعناع یک گیاه علفی چند ساله است که از خرداد تا مرداد گل می دهد. این گیاه حاصل هیبرید است که در اواخر قرن هفدهم بوسیله گیاه شناس انگلیسی به نامجی. ری تشریح شده است. این هیبرید بنظر می رسد منشأ تمام واریته های نعناع باشد که در حال حاضر کشت و کار می شوند.


 گشنیز

     گشنیز یک گیاه علفی یکساله است که در خرداد و تیر گل می دهد و احتمالا بومی کشورهای شرق دریای مدیترانه می باشد و در حال حاضر یک علف هرز مزارع اینمناطق است. گشنیز عملاَ بصورت گسترده ای کشت می شود و اغلب در مزارع, تاکستانها, نزدیک ایستگاه راه آهن و در زمینهای بایر مناطق پست و نسبتاَ مرتفع مناطق گرم یعنی مدیترانه ای, اروپای مرکزی, شرق آسیا و مناطقی از آمریکای شمالی و جنوبی یافت می شود.


 فلفل

      فلفل یک گیاه علفی یکساله تا دو ساله است که از خرداد تا شهریور گل می دهد. انواعی که دارای میوه کوچکی هستند بنظر می رسد اجداد فلفل قرمز امروزی باشند که در مناطق نیمه حاره و حاره ای جنوب ایالات متحده تا بخش های شمالی آمریکای جنوبی رشد می کند.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد